vrijdag 11 december 2015

Knolselderijsoep

Wat heb je nodig,

Flinke scheut olijfolie
2 rode uien
2 tenen knoflook.
2 winterpenen of 4 flinke wortels
Stukje verse gember, ongeveer 5 centimeter
1 liter water
1 of 2 blokjes kruidenbouillon, ligt aan het merk. Van Zonnatura heb je er twee nodig op 1 liter water
Peper en zout, eventueel om het nog wat pittiger te maken een paar druppels Tabasco
Zure room of crème fraîche
Eventueel wat verse peterselie


Snijd de knolselderij in blokjes.

Wortels klein snijden.

Olijfolie, ui en knoflook fruiten.

En als je dat 5 minuten hebt gedaan mag de knolselderij en wortel erbij.

Dit is zoveel gember als ik erdoorheen doe. De hoeveelheid die ik nu gebruik, zo'n 5 centimeter proef je niet heel sterk terug. Van mij mag het altijd wel iets meer, maar niet iedereen houdt van de pittige smaak.

Blokjes erbij en een liter water.

Deksel op de pan en zo'n 20 minuten zachtjes laten koken.

Staafmixer erdoor.

En wat op smaak brengen met peper en zout. Paar druppels Tabasco is ook erg lekker. Druppel of 7.

Ik had geen zure room meer in huis, dus gebruik ik hier een klein lepeltje crème fraîche.

Eventueel nog wat peterselie erbij, maar ook dat had ik niet in huis. Smaakt er niet minder om.

Smakelijk!

2 opmerkingen:

  1. Dit is waarschijnlijk een domme vraag (ik maak nooit soep, behalve uit een pakje, maar eet 'm wel graag vers bij mijn moeder): kan ik deze soep ook maken/eten zonder te pureren? Dus die stap overslaan? Ik houd namelijk van stukken groenten en het liefst knapperig; dus niet van gepureerde, gladde soep.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het blijft niet zo knapperig als groentesoep. Structuur zonder pureren kan je een beetje vergelijken met die van erwtensoep.

      Verwijderen