vrijdag 9 oktober 2015

Spelt speculaas met en zonder sinaasappel

Wat heb je nodig?
250 gram speltbloem
5 gram bakpoeder
100 gram basterdsuiker of palmsuiker
100 gram roomboter
Snufje zout
3 grote eetlepels speculaaskruiden
4 eetlepels melk of amandelmelk
1 sinaasappel
En eventueel wat amandelschilfers of blanke amandelen.

Oven op 175 graden.
Losse koekjes zijn ongeveer na 15 minuten klaar. Een grote koek in ongeveer 20 of 25 minuten.

Doe eerst alle droge ingrediënten bij elkaar en roer dit goed door.
Ik maak vandaag twee keer het recept.
1 keer met palmsuiker en zonder sinaasappel en 1 keer met basterdsuiker en sinaasappel.
Persoonlijk vind ik het laatste recept het lekkerst.
De smaak van sinaasappel samen met speculaaskruiden is echt heel goed.
Daarnaast heb ik het gevoel dat door de basterdsuiker het net iet smeuïger is.
Palmsuiker is minder slecht dan basterdsuiker, maar met koekjes moet je voor een goede smaak gaan vind ik.

Als alle droge ingrediënten goed gemixt zijn, mag de zachte boter en de melk erbij.

Dit is het deeg zonder sinaasappel en met palmsuiker.
Dit mag nu een uurtje rusten in de koelkast.


Dan kan ik ondertussen het tweede deeg maken. Het deeg met basterdsuiker en sinaasappel.
Was de sinaasappel en rasp op de grootste stand.

Alle droge ingrediënten met de geraspte sinaasappel in een kom goed roeren.
Als dat klaar is mogen de zachte boter en de melk erbij.

Goed kneden tot een bal en dan mag ook dit deeg voor een uur de koelkast in.
Mocht je twijfelen over de hoeveelheid van de speculaaskruiden, proef dan even het deeg.
Niet elke eetlepel is even groot en niet iedereen vindt dezelfde sterkte lekker.

Als het deeg een uur in de koelkast is geweest, is het tijd om het uit rollen.

Voor het deeg zonder sinaasappel kies ik rondjes.

Dit is de dikte die ik gebruik. Het worden dan wel iets hardere koekjes.

En het sinaasappeldeeg rol ik alleen uit en stop ik zo in de oven.
Dit deeg heb ik iets dikker gelaten.

De eerste lading.

Dochter gaat proeven...

Goedgekeurd en het hele huis ruikt heerlijk!

En dit is de grote plak.
Deze breek ik in stukjes.

Smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten