zaterdag 18 april 2015

Gemberthee

Wat heb je allemaal nodig.
Een rasp
Verse gember
Halve citroen.
Je kan de citroen ook vervangen voor een limoen.
Dan gebruik je een hele.
Mijn voorkeur heeft limoen maar die had ik niet meer in huis.
Eventueel honing om de thee wat zoeter te maken.

Oh en een glazen fles om de thee in te bewaren.
Nog iets...Water..Duhuh.

Ik vind het lastig om precies te vertellen hoeveel je moet gebruiken omdat het er helemaal vanaf hangt hoe sterk je de thee wilt hebben.
Zoals ik het doe.
Ongeveer een centimeter of vijf gember op anderhalve liter water.

Schil de gember.

En rasp hem.

Als je net zo handig bent als ik, heb je het bakje er verkeerd om in geschoven.

Goed bezig!
Doe ongeveer anderhalve liter water in een pan en voeg daar de gember aan toe.

Knijp nu de citroen uit.
Je kan precies de helft uitknijpen, maar ik doe iets minder, want voor mij hoeft het niet heel zuur te worden.
Beter iets te weinig, zodat je nog wat toe kan voegen, dan te zuur.

Pan op het vuur en wachten tot het kookt.
Als het kookt, laat je dit zo'n twee minuten doorkoken.

Thee in de fles.
Je kan nog een paar losse schijfjes toevoegen, dan wordt de thee net iets sterker.

 
Ik vind het wel lekker om een klein beetje honing door mijn thee te doen.
Maar suiker mag natuurlijk ook, of is dat nu vloeken?
Hoe dan ook, klaar is je thee.
Je kan de thee in de koelkast bewaren en eventueel je glas in de magnetron opwarmen.
Oh magnetron..Ook zo'n verboden ding.
Nou, u komt er verder wel uit zo, toch?

Wij gebruiken gemberthee vaak tegen misselijkheid of buikgriep.
Ook als je verkouden bent is het erg lekker.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten